In dit gedeelte geven we inzicht in de kostendekkendheid van onze leges. Bij de kostendekkendheid van leges maken we onderscheid tussen vijf categorieën. Deze categorieën zijn zichtbaar in tabel 13. Op een aantal leges is kruissubsidiëring van toepassing. Dit houdt in dat de totale opbrengsten de totale kosten per categorie niet mogen overschrijden. Echter, er mogen wel overschrijdingen zijn per onderdeel in een categorie. Zo kan bijvoorbeeld, binnen de categorie algemene dienstverlening, de overschrijding op rijbewijzen worden gecompenseerd door een onderschrijding op reisdocumenten. De kostendekkendheid van leges wordt berekend conform regelgeving en jurisprudentie. Dit betekent onder andere dat uitgaven voor het opstellen van beleid en uitgaven voor bezwaar- en beroepsprocedures als gevolg van regelgeving niet mogen worden meegenomen in de berekening van kostendekkendheid. Bij de omgevingsvergunningen mogen de kosten voor handhaving, toezicht en controle met uitzondering van de eerste controle en de kosten voor milieu en sloop (uitgezonderd monumenten) eveneens niet worden meegenomen.
De nieuwe tarieven van de leges worden in de decemberraad aan de gemeenteraad voorgelegd. Hieronder wordt de kostendekkendheid per categorie leges inzichtelijk gemaakt. Het uitgangspunt is een verhoging van de tarieven met 1,75%.
5.1 Titel I. Algemene dienstverlening
Tot Titel I rekenen we de rijbewijzen, reisdocumenten en de burgerlijke stand. Kruissubsidiëring is toegestaan. In de onderstaande tabel zijn de verwachte kosten en opbrengsten van 2019 en de kostendekkendheid percentages van 2018 en 2019 zichtbaar. De kosten in 2019 van reisdocumenten, rijbewijzen nemen iets af, doordat de raming op de post voor inhuur van ziekte is verlaagd.
Algemene dienstverlening | Kosten 2019 | Opbrengsten 2019 | KD 2019 | KD2018 |
Burgerlijke stand | 98.926 | 23.374 | 24% | 23% |
Reisdocumenten, ID | 197.649 | 141.119 | 71% | 65% |
Rijbewijzen | 129.783 | 82.502 | 64% | 57% |
Verstrekking BRP | 67.116 | 7.337 | 11% | 10% |
Verstrekking kiesregister | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Verstrekking WBP | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Bestuursstukken | 5.760 | 750 | 13% | 13% |
Vastgoedinformatie | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Overige publiekszaken | 36.877 | 6.570 | 18% | 16% |
Gemeentearchief | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Gereserveerd | 0 | 0 | n.v.t | n.v.t |
Leegstandswet | 5.045 | 1.305 | 26% | 27% |
Kansspelen | 2.343 | 617 | 26% | 26% |
Verkeer en vervoer | 33.738 | 6.022 | 18% | 18% |
Diversen | 31.223 | 13.088 | 42% | 43% |
Aansluiting riolering | 590 | 590 | 100% | 100% |
Totaal: | 609.051 | 283.273 | 47% | 42% |
5.2 Titel II. Fysieke leefomgeving
Onder Titel II vallen de omgevingsvergunningen van de fysieke leefomgeving, zoals bouwplannen. Ook binnen deze legesverordening omgevingsvergunning is kruissubsidiëring toegestaan. Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is er met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en kleine bouwplannen. Het loslaten van deze kruissubsidiëring leidt tot onaanvaardbaar hoge tarieven voor de kleine bouwplannen.
In onderstaande tabel zijn de kosten, opbrengsten en kostendekkendheidspercentages van 2018 en 2019 zichtbaar. Er is een stijging van kosten zichtbaar doordat er hogere salariskosten zijn toegerekend. Ook de overheadkosten nemen iets toe vanwege een hoger overheadstarief. De stijging van opbrengsten wordt met name veroorzaakt door hogere verwachte afname van bouwleges.
Kosten fysieke leefomgeving | 2018 | 2019 | Verschil |
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | 274.082 | 344.602 | 70.520 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 | 0 | 0 |
Netto kosten | 274.082 | 344.602 | 70.520 |
Toe te rekenen overhead | 191.999 | 196.943 | 4.944 |
Toe te rekenen BTW | 21.422 | 21.422 | 0 |
Totaal: | 487.503 | 562.967 | 75.464 |
Opbrengsten fysieke leefomgeving | |||
Opbrengst heffingen | 407.495 | 434.843 | 27.348 |
Totaal: | 407.495 | 434.843 | 27.348 |
Kostendekkendheid | 84% | 77% |
5.3 Titel III. Europese dienstenrichtlijn
Titel III betreft de dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten en opbrengsten in 2019 zijn nagenoeg op dezelfde hoogte als in 2018.
Kosten Europese dienstenrichtlijn | 2018 | 2019 | Verschil |
Horeca | 6.291 | 6.465 | 174 |
Organiseren van evenementen | 315 | 323 | 8 |
Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 6.606 | 6.788 | 182 |
Opbrengsten Europese dienstenrichtlijn | |||
Horeca | 2.899 | 2.950 | 51 |
Organiseren van evenementen | 5 | 5 | 0 |
Prostitutiebedrijven | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 2.904 | 2.955 | 51 |
Kostendekkendheid | 44% | 44% |
5.4 Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten
Dit betreft de rechten voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten en opbrengsten in 2019 zijn nagenoeg op dezelfde hoogte als in 2018.
Kosten lijkbezorgingsrechten | 2018 | 2019 | Verschil |
Kosten lijkbezorgingsrechten | 393.604 | 403.024 | 9.420 |
Totaal: | 393.604 | 403.024 | 9.420 |
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | |||
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | 150.000 | 152.625 | 2.625 |
Totaal: | 150.000 | 152.625 | 2.625 |
Kostendekkendheid | 38% | 38% |
5.5 Kostendekkendheid marktgelden
Betreft de heffing van marktgelden voor bepaalde aangewezen standplaatsen. Kruissubsidiëring is niet toegestaan. De kosten en opbrengsten in 2019 zijn nagenoeg op dezelfde hoogte als in 2018.
Kosten marktgelden | 2018 | 2019 | Verschil |
Kosten marktgelden | 10.591 | 10.614 | 23 |
Totaal: | 10.591 | 10.614 | 23 |
Opbrengsten marktgelden | |||
Opbrengsten lijkbezorgingsrechten | 7.260 | 7.387 | 127 |
Totaal: | 7.260 | 7.387 | 127 |
Kostendekkendheid | 69% | 70% |